Pytanie:
Czy osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę na stanowisku specjalisty ds. bhp, ochrony środowiska i ppoż może wykonywać szkolenia okresowe w zakresie bhp dla pracowników firmy, w której jest zatrudniona, w ramach obowiązków służbowych, w czasie pracy. Czy jeśli nie może dokonywać takich szkoleń w ramach obowiązków służbowych, to czy może je wykonywać na podstawie umowy zlecenia?
Odpowiedź:
w odpowiedzi na zadane pytanie wyjaśniam, że interpretacja, z którą się Państwo spotkali jest prawidłowa. Wynika to ze sposobu opisania obowiązków pracowników stanowiących służbę BHP. Otóż, w § 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy wskazano dokładny (zamknięty) katalog kompetencji, zadań służby BHP. Jednocześnie w § 2 ust. 2 i 3 tego rozporządzenia wyraźne przesądzono, że zasadniczo służba bhp nie może być obciążana innymi zadaniami niż wymienione w ust. 1 oraz, że organizacja i rozkład czasu pracy pracownika służby bhp powinny zapewniać pełną realizację zadań, o których mowa w ust. 1 tego paragrafu.
Wobec powyższego pracownik służby bhp nie może wykonywać w ramach swojej podstawowej umowy o pracę (wyłącznie jako specjalista ds. bhp itp.) czynności w zakresie szkoleń okresowych bhp pracowników.
Rozwiązaniem tego problemu są dwa scenariusze, sprowadzające się do dobrowolnego, wyraźnego przyjęcia na siebie obowiązków przez pracownika:
1) zmiana w zakresie umowy o pracę prowadząca do tego, że w ¾ pracownik pełnił będzie funkcję specjalisty ds. bhp itp., zaś w ¼ będzie zajmował się właśnie organizowaniem szkoleń okresowych z zakresu bhp (np. dwie odrębne umowy o pracę);
2) zawarcie z pracodawcą obok umowy o pracę umowy cywilnoprawnej (umowa zlecenie); w tym wypadku trzeba jednak pamiętać, żeby obowiązki dotyczące szkoleń okresowych nie kolidowały z czasem wykonywania zadań służby bhp – aby były wykonywane poza wymiarem jego czasu pracy (poza godzinami pracy jako specjalista ds. bhp).