Pytanie:
Jak postąpić w przypadku zaginięcia pracownika? Czy jest możliwe rozwiązanie stosunku pracy? Jeśli tak, to na jakiej podstawie i w jakim terminie?
Odpowiedź:
W przypadku zaginięcia pracownika możliwe jest rozwiązanie umowy o pracę na podstawie art. 53 par. 1 pkt.2, który stanowi, iż w razie usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy z innych przyczyn niż zdarzenia spowodowane chorobą, trwającej dłużej niż 1 miesiąc pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia (bez winy pracownika).
Za inną usprawiedliwioną nieobecność uznaje się różnego rodzaju stany faktyczne, kiedy pracownik z obiektywnych powodów nie może stawić się w przedsiębiorstwie, a zarazem nie można mu przypisać nagannego zachowania i naruszenia obowiązków pracowniczych. W przypadku zaginięcia pracownik nie ma możliwości zawiadomienia o przyczynach swojej nieobecności. Dokonuje tego policja, najbliższa rodzina, względnie inna osoba, do której pracownik podał kontakt w razie sytuacji nagłych. Należy uznać, że pracodawca powinien takie zawiadomienie potraktować jako usprawiedliwiające nieobecność pracownika w pracy.
Wobec powyższego po upływie miesiąca od dnia, w którym zostało stwierdzone przez policję zaginięcie pracownika możliwe jest rozwiązanie istniejącej umowy o pracę na podstawie powołanego przepisu. W tym celu oświadczenie o rozwiązaniu umowy o pracę należy wysłać listem poleconym na adres pracownika. Wobec zaginięcia pracownika oświadczenie pracodawcy o rozwiązaniu umowy przesłane pocztą prawdopodobnie nie zostanie odebrane. W przypadku niedoręczenia przesyłki listonosz zostawia pierwsze awizo na 7 dni, a następnie drugie, również na 7 dni. Można zakładać, że umowa o pracę rozwiąże się z upływem 14. dnia od pierwszego awiza. Dzień ten jest bowiem ostatnim dniem, w którym pracownik mógł zapoznać się z oświadczeniem pracodawcy.