Pytanie:
Jak uregulowane są kwestie związane z pomiarem temperatury pracowników i uzyskiwania danych dotyczących objawów chorobowych?
Odpowiedź:
Obecnie nie ma jednoznacznego stanowiska w zakresie dopuszczalności zarówno mierzenia temperatury pracownikom jak i pozyskiwania danych dotyczących objawów chorobowych/styczności z chorymi. Obowiązujące przepisy nie przewidują wprost dla pracodawców takich uprawnień. Niemniej jednak z uwagi na obecną szczególną sytuację działania takie są jak najbardziej pożądane. Podstawy do stosowanych takich rozwiązań można doszukiwać się w art. 207 Kodeksu pracy zobowiązującym pracodawcę do ochrony życia i zdrowia pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy m.in. poprzez dostosowanie środków podejmowanych w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy.
Z uwagi na brak wyraźnego uprawnienia do pozyskiwania danych zawartych w stworzonej przez pracodawcę ankiecie jak i mierzenia temperatury, pojawiają się trudności w ustaleniu podstawy prawnej przetwarzania tego rodzaju danych. Jak wskazuje UODO w wydanym oświadczeniu taka podstawę mógłby stanowić art. 9 ust. 1 lit. i RODO, gdyby polecenie wykonywania tego rodzaju działań przez pracodawcę wynikało z krajowych regulacji prawnych. Tych z kolei, jak czytamy w oświadczeniu, należy doszukiwać się w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Ustawa ta w art. 17 wskazuje bowiem, że Główny Inspektor Sanitarny (lub działający z jego upoważnienia państwowy wojewódzki inspektor sanitarny) posiada uprawnienia, aby oddziaływać na inne podmioty oraz na zmiany w obowiązujących przepisach, a także wskazywać na przyjmowanie właściwych rozwiązań.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że pożądanym dla pracodawców rozwiązaniem byłoby zwrócenie się do Głównego Inspektora Sanitarnego lub wojewódzkiego inspektora sanitarnego o wydanie decyzji nakładającej obowiązek wykonywania pomiarów temperatury ciała pracowników oraz wprowadzenie kwestionariusza dotyczącego objawów chorobowych. W zakładu pracy, w którym występuje dużo skupisko ludzi wniosek o wydanie takiej decyzji w obecnej sytuacji epidemiologicznej jest w pełni uzasadniony. Uzyskanie takiej informacji po pierwsze w pełni sankcjonowałoby przetwarzanie danych, a po drugie w razie ewentualnej kontroli pozwoliłoby na wykazanie, że administrator podjął wszelkie dostępne działania zmierzające do legalizacji przetwarzania danych.
Do czasu otrzymania decyzji podstawę realizowanych przez pracodawcę działań oraz przetwarzania danych osobowych może stanowić art. 207 Kodeksu pracy oraz art. 9 ust. 1 lit. b RODO. Nie można jednak wykluczyć kwestionowania tego rodzaju rozwiązania w przypadku kontroli.