Czym jest regulamin wynagradzania? Kiedy należy go wprowadzić i co powinien zawierać?
Definiując w najprostszy sposób regulamin wynagradzania należy wskazać, iż jest to wewnątrzzakładowe źródło prawa pracy określający zasady wynagradzania obowiązujące u danego pracodawcy. Przepisy kodeksu pracy zobowiązują do tworzenia regulaminu wynagradzania pracodawcę, który:
1. Zatrudnia co najmniej 50 pracowników;
2. Zatrudnieni pracownicy nie są objęci układem zbiorowym pracy lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy, pozwalającym na jego podstawie określić indywidualne warunki umów o pracę (art. 771 par. 1 k.p.).
Regulamin wynagradzania obejmuje wszystkich pracowników bez względu na podstawę zatrudnienia.
Regulaminem wynagradzania nie mogą natomiast zostać objęci:
1. Pracownicy zarządzający w imieniu pracodawcy zakładem pracy, tj. pracownicy kierujący jednoosobowo zakładem pracy i ich zastępcy lub pracownicy wchodzący w skład kolegialnego organu zarządzającego zakładem pracy oraz główni księgowi;
2. Osoby zarządzające zakładem pracy na innej podstawie niż stosunek pracy;
3. Pracownicy samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, mianowania i powołania w:
a) urzędach marszałkowskich,
b) starostwach powiatowych,
c) urzędach gminy,
d) biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego,
e) biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego;
4. członkowie korpusu służby cywilnej;
5. pracownicy urzędów państwowych zatrudnionych na podstawie mianowania i powołania;
6. sędziowie asesorzy sądowi i prokuratorzy.
Co powinien zawierać regulamin wynagradzania?
Regulamin wynagradzania powinien przewidywać wysokość oraz zasady przyznawania pracownikom:
1.stawek wynagrodzenia za pracę określonego rodzaju lub na określonym stanowisku,
2. innych (dodatkowych) składników wynagrodzenia, jeżeli zostały one przewidziane z tytułu wykonywania określonej pracy.
3. stawek wynagradzania,
4. zasad przyznawania premii lub prowizji,
Wprowadzenie regulaminu wynagradzania, u których działają związki zawodowe:
Zdanie 2 § 4 art. 77 2 k.p. wskazuje, że w przypadku, gdy u pracodawcy działa zakładowa organizacja związkowa, pracodawca ma obowiązek uzgodnić z nią regulamin wynagradzania. Bardziej skomplikowanie wygląda możliwość wprowadzenia regulaminu wynagradzania w przypadku, gdy u pracodawcy działa więcej zakładowych organizacji związkowych. Wówczas zastosowanie znajdują odpowiednie zapisy ustawy o związkach zawodowych.
Wprowadzenie regulaminu wynagradzania, u których nie działają związki zawodowe:
Jeśli u pracodawcy nie działają organizację związkowe wprowadzanie regulaminu wynagradzania jest stosunkowo proste. W takim przypadku pracodawca ustala jednostronnie regulamin. Nie ma w takim przypadku konieczności konsultowania się z żadnym przedstawicielstwem pracowników, w tym zwłaszcza z radą pracowników , jak również nie trzeba wybierać dla takich konsultacji specjalnego przedstawiciela załogi, z wyjątkiem przypadków gdy regulamin zawiera postanowienia dotyczące Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Jakie obowiązki ma pracodawca w związku z wprowadzaniem regulaminu wynagradzania?
1. zawiadomienie pracowników o wejściu w życie regulaminu i o zmianach dotyczących regulaminu,
2.dostarczenie zakładowej organizacji związkowej niezbędną liczbę egzemplarzy regulaminu (jeśli w zakładzie działają związki zawodowe),
3. na żądanie pracownika udostępnienie do wglądu tekst regulaminu i wyjaśnić jego treść.