Skip to content
Menu
  • Strona główna
  • O blogu
  • Wsparcie prawne HR
  • Nasza Kancelaria
Prawo pracy blog
Menu

Regulamin wynagradzania

Posted on 12 listopada 202012 listopada 2020 by Rakoczy Wroński Adwokaci i Radcowie Prawni sp. p.

Czym jest regulamin wynagradzania? Kiedy należy go wprowadzić i co powinien zawierać?

Definiując w najprostszy sposób regulamin wynagradzania należy wskazać, iż jest to wewnątrzzakładowe źródło prawa pracy określający zasady wynagradzania obowiązujące u danego pracodawcy. Przepisy kodeksu pracy zobowiązują do tworzenia regulaminu wynagradzania pracodawcę, który:

1. Zatrudnia co najmniej 50 pracowników;

2. Zatrudnieni pracownicy nie są objęci układem zbiorowym pracy lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy, pozwalającym na jego podstawie określić indywidualne warunki umów o pracę (art. 771 par. 1 k.p.).

Regulamin wynagradzania obejmuje wszystkich pracowników bez względu na podstawę zatrudnienia.

Regulaminem wynagradzania nie mogą natomiast zostać objęci:

1. Pracownicy zarządzający w imieniu pracodawcy zakładem pracy, tj. pracownicy kierujący jednoosobowo zakładem pracy i ich zastępcy lub pracownicy wchodzący w skład kolegialnego organu zarządzającego zakładem pracy oraz główni księgowi;

2. Osoby zarządzające zakładem pracy na innej podstawie niż stosunek pracy;

3. Pracownicy samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, mianowania i powołania w:

a) urzędach marszałkowskich,

b) starostwach powiatowych,

c) urzędach gminy,

d) biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego,

e) biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego;

4. członkowie korpusu służby cywilnej;

5. pracownicy urzędów państwowych zatrudnionych na podstawie mianowania i powołania;

6. sędziowie asesorzy sądowi  i prokuratorzy.

Co powinien zawierać regulamin wynagradzania?

Regulamin wynagradzania powinien przewidywać wysokość oraz zasady przyznawania pracownikom:

1.stawek wynagrodzenia za pracę określonego rodzaju lub na określonym stanowisku,

2. innych (dodatkowych) składników wynagrodzenia, jeżeli zostały one przewidziane z tytułu wykonywania określonej pracy.

3. stawek wynagradzania,

4. zasad przyznawania premii lub prowizji,

Wprowadzenie regulaminu wynagradzania, u których działają związki zawodowe:

Zdanie 2 § 4 art. 77 2 k.p. wskazuje, że w przypadku, gdy u pracodawcy działa zakładowa organizacja związkowa, pracodawca ma obowiązek uzgodnić z nią regulamin wynagradzania. Bardziej skomplikowanie wygląda możliwość wprowadzenia regulaminu wynagradzania w przypadku, gdy u pracodawcy działa więcej zakładowych organizacji związkowych. Wówczas zastosowanie znajdują odpowiednie zapisy ustawy o związkach zawodowych.

Wprowadzenie regulaminu wynagradzania, u których nie działają związki zawodowe:

Jeśli u pracodawcy nie działają organizację związkowe wprowadzanie regulaminu wynagradzania jest stosunkowo proste. W takim przypadku pracodawca ustala jednostronnie regulamin. Nie ma w takim przypadku konieczności konsultowania się z żadnym przedstawicielstwem pracowników, w tym zwłaszcza z radą pracowników , jak również nie trzeba wybierać dla takich konsultacji specjalnego przedstawiciela załogi, z wyjątkiem przypadków gdy regulamin zawiera postanowienia dotyczące Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Jakie obowiązki ma pracodawca w związku z wprowadzaniem regulaminu wynagradzania?

1. zawiadomienie pracowników o wejściu w życie regulaminu i o zmianach dotyczących regulaminu,

2.dostarczenie zakładowej organizacji związkowej niezbędną liczbę egzemplarzy regulaminu (jeśli w zakładzie działają związki zawodowe),

3. na żądanie pracownika udostępnienie do wglądu tekst regulaminu i wyjaśnić jego treść.

Facebook
fb-share-icon
LinkedIn
Share
Posted in Bez kategoriiTagged regulamin wynagradzania

Nawigacja wpisu

Posiedzenia komisji BHP
Pracownik z orzeczeniem o niepełnosprawności

Related Post

  • Zapis w umowie o pracę dotyczący premii uznaniowej
  • Wniosek o urlop rodzicielski
  • Czym jest czterobrygadówka?
  • Brak statusu zakładu pracy chronionej, a zatrudnienie osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności
  • Jakie oznaczenia powinny znaleźć się w grafiku czasu pracy?
  • Obowiązki pracodawcy związane z nową dyrektywą unijną o sygnalistach
  • Ponowne zatrudnienie a okres wypowiedzenia
  • Badanie trzeźwości pracowników – nowe rozwiązania
  • Przerwa obiadowa w pracy

Ostatnie wpisy

  • Zapis w umowie o pracę dotyczący premii uznaniowej
  • Wniosek o urlop rodzicielski
  • Czym jest czterobrygadówka?
  • Brak statusu zakładu pracy chronionej, a zatrudnienie osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności
  • Jakie oznaczenia powinny znaleźć się w grafiku czasu pracy?

Archiwa

  • listopad 2023
  • październik 2022
  • maj 2022
  • styczeń 2022
  • listopad 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • wrzesień 2018
  • sierpień 2018
  • czerwiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • luty 2018
Theme Design & Developed By OpenSumo