Skip to content
Menu
  • Strona główna
  • O blogu
  • Wsparcie prawne HR
  • Nasza Kancelaria
Prawo pracy blog
Menu

Kwalifikacje do wykonywania pracy

Posted on 6 kwietnia 20216 kwietnia 2021 by Rakoczy Wroński Adwokaci i Radcowie Prawni sp. p.

Zgodnie z art. 102 Kodeksu pracy, kwalifikacje zawodowe pracowników wymagane do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku mogą być ustalane w przepisach prawa pracy (regulaminy pracy, układy zbiorowe), w zakresie nieuregulowanym w przepisach szczególnych.

Co do zasady, jeżeli wymogi dotyczące kandydata do pracy na określonym stanowisku nie są określone w odrębnych przepisach (np. wymogi do wykonywania zawodu lekarza czy nauczyciela), to określa je pracodawca (sam lub we współpracy ze stroną społeczną). Wówczas zarówno formalne jak i merytoryczne warunki do wykonywania pracy na określonym stanowisku określane są w regulaminach pracy lub układach zbiorowych pracy.

Ze względu na fakt, że to właśnie pracodawca ustala kwalifikacje, jakich wymaga od pracowników na poszczególnych stanowiskach dopuszczalne jest zastrzeżenie przez pracodawcę warunkowego powierzenia pracy na danym stanowisku, które uwarunkowane jest uzyskaniem przez pracownika koniecznych, wymaganych kwalifikacji. Pracodawca ma prawo zakreślić pracownikowi termin na uzupełnienie kwalifikacji, a niedopełnienie przez pracownika takiego obowiązku może prowadzić do rozwiązania stosunku pracy.

Należy również zwrócić uwagę, że możliwe jest  wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę w razie niezawinionej przez pracownika utraty uprawnień.

Warto natomiast podkreślić, że pracodawca nie ma obowiązku przypominania pracownikowi o utracie ważności uprawnień do wykonywania określonego rodzaju pracy. Ponadto jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 6 października 1998 r. (sygn. I PKN 368/98), pracodawca nie jest również zobowiązany do zadbania, aby przed upływem terminu ważności uprawnień do wykonywania określonej pracy pracownik przystąpił do egzaminów, od wyniku których uzależnione jest uprawnienie do dalszego wykonywania pracy określonej w umowie o pracę.

Facebook
fb-share-icon
LinkedIn
Share
Posted in Bez kategorii

Nawigacja wpisu

Obowiązek informowania o zmianie wymiaru pracy
Urlop uzupełniający

Related Post

  • Zapis w umowie o pracę dotyczący premii uznaniowej
  • Wniosek o urlop rodzicielski
  • Czym jest czterobrygadówka?
  • Brak statusu zakładu pracy chronionej, a zatrudnienie osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności
  • Jakie oznaczenia powinny znaleźć się w grafiku czasu pracy?
  • Obowiązki pracodawcy związane z nową dyrektywą unijną o sygnalistach
  • Ponowne zatrudnienie a okres wypowiedzenia
  • Badanie trzeźwości pracowników – nowe rozwiązania
  • Przerwa obiadowa w pracy

Ostatnie wpisy

  • Zapis w umowie o pracę dotyczący premii uznaniowej
  • Wniosek o urlop rodzicielski
  • Czym jest czterobrygadówka?
  • Brak statusu zakładu pracy chronionej, a zatrudnienie osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności
  • Jakie oznaczenia powinny znaleźć się w grafiku czasu pracy?

Archiwa

  • listopad 2023
  • październik 2022
  • maj 2022
  • styczeń 2022
  • listopad 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • wrzesień 2018
  • sierpień 2018
  • czerwiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • luty 2018
Theme Design & Developed By OpenSumo