Na czym w praktyce polega zawarty w art. 94 2 Kodeksu pracy obowiązek informowania o możliwości zmiany wymiaru etatu?
Zgodnie z art. 942 Kodeksu pracy na pracodawcy ciąży obowiązek informowania pracowników w sposób u niego przyjęty o możliwości zatrudnienia w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy, a pracowników zatrudnionych na czas określony o wolnych miejscach pracy.
Co w praktyce oznacza ten obowiązek?
Postulowanym celem tego powołanego przepisu jest umożliwienie pracowników wnioskowania o zmianę wymiaru czasu pracy oraz niedyskryminowanie pracowników ze względu na rodzaj zawartej umowy i wymiar czasu pracy.
Pracodawca powinien zatem informować pracowników zarówno o możliwości zmiany wymiaru czasu racy, jak i wolnych stanowiskach pracy. W tym miejscu należy podkreślić, że wolne miejsce pracy w rozumieniu art. 942 KP oznacza stanowisko pracy, zwolnione lub nowo utworzone, które może być powierzone pracownikowi zatrudnionemu na czas określony.
W jaki sposób pracodawca powinien realizować ten obowiązek?
Przepis art. 942 Kodeksu pracy nie nakazuje pracodawcy konkretnego sposobu informowania pracowników, ograniczając się jedynie do sformułowania „w sposób przyjęty u danego pracodawcy”. Oznacza to, że pracodawca może poinformować o możliwości zmiany etatu oraz wolnych stanowiskach pracy bądź w formie ustnej (osobiście lub przez pracowników wyższego szczebla), bądź w formie pisemnej (na tablicy ogłoszeń, w Internecie, w gazetce zakładowej itp.).
Należy również podkreślić, że powołany przepis nie przewiduje sankcji za brak realizacji obowiązku informacyjnego przez pracodawcę.