Skip to content
Menu
  • Strona główna
  • O blogu
  • Wsparcie prawne HR
  • Nasza Kancelaria
Prawo pracy blog
Menu

Przerwa obiadowa w pracy

Posted on 23 lipca 202123 lipca 2021 by Rakoczy Wroński Adwokaci i Radcowie Prawni sp. p.

Czym jest tzw. „przerwa obiadowa” w pracy?

Oprócz wynikającej z art. 134 KP, 15-minutowej przerwy w pracy, pracodawca może ustalić bądź w regulaminie wewnętrznym, bądź w indywidualnych umowach z pracownikami dodatkową przerwę w pracy określoną w art. 141 KP, która często potocznie określana jest „przerwą obiadową”.

Przerwa określona w art. 141 Kodeksu pracy nie jest wliczana do czasu pracy pracownika, a jej dzienny wymiar nie może przekraczać 60 minut. Wbrew potocznej nazwie przerwa ta może być przeznaczona przez pracownika zarówno na spożycie posiłku, jak i załatwienie spraw prywatnych.

Co istotne przerwa ta nie jest obowiązkowa. Oznacza to, że jej wprowadzenie jest uzależnione od woli pracodawcy. Jeżeli jednak pracodawca podejmie już decyzję o wprowadzeniu tej przerwy, to ustala zasady według których pracownicy będą mogli z niej skorzystać. Oczywiście pracodawca może pozostawić pracownikom w pewnym zakresie możliwość wpływania na granice czasowe przerwy, w ramach których będzie ona wykorzystana. Co równie istotne nie wszyscy pracownicy muszą korzystać z przerwy w tym samym czasie.

Na koniec warto podkreślić, że regulacje dotyczące przerwy bezpłatnej określonej w art. 141 KP nie naruszają wynikającego z art. 134 Kodeksu pracy obowiązku pracodawcy w zakresie zapewnienia 15-minutowej przerwy w pracy pracownikom, których dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin. Obie te przerwy mogą być wykorzystywane zarówno łącznie jak i oddzielnie.

Facebook
fb-share-icon
LinkedIn
Share
Posted in Bez kategoriiTagged czas pracy, obowiązki pracodawcy

Nawigacja wpisu

Najem pracowników
Badanie trzeźwości pracowników – nowe rozwiązania

Related Post

  • Zapis w umowie o pracę dotyczący premii uznaniowej
  • Wniosek o urlop rodzicielski
  • Czym jest czterobrygadówka?
  • Brak statusu zakładu pracy chronionej, a zatrudnienie osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności
  • Jakie oznaczenia powinny znaleźć się w grafiku czasu pracy?
  • Obowiązki pracodawcy związane z nową dyrektywą unijną o sygnalistach
  • Ponowne zatrudnienie a okres wypowiedzenia
  • Badanie trzeźwości pracowników – nowe rozwiązania
  • Najem pracowników

Ostatnie wpisy

  • Zapis w umowie o pracę dotyczący premii uznaniowej
  • Wniosek o urlop rodzicielski
  • Czym jest czterobrygadówka?
  • Brak statusu zakładu pracy chronionej, a zatrudnienie osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności
  • Jakie oznaczenia powinny znaleźć się w grafiku czasu pracy?

Archiwa

  • listopad 2023
  • październik 2022
  • maj 2022
  • styczeń 2022
  • listopad 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • wrzesień 2018
  • sierpień 2018
  • czerwiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • luty 2018
Theme Design & Developed By OpenSumo