Skip to content
Menu
  • Strona główna
  • O blogu
  • Wsparcie prawne HR
  • Nasza Kancelaria
Prawo pracy blog
Menu

Delegacja a oddelegowanie pracownika do pracy poza siedzibą pracodawcy

Posted on 7 marca 2018 by Rakoczy Wroński Adwokaci i Radcowie Prawni sp. p.

Pytanie:

Mamy dwóch pracowników którzy mają umowę o prace z miejscem pracy w siedzibie naszej firmy (Polska). Pierwszy przynajmniej raz w miesiącu (zazwyczaj na tydzień) jedzie w delegację do Niemiec i tam nadzoruje produkcję. Czy w związku z tym jest to delegacja czy już oddelegowanie? Czy w tej sytuacji należy wystąpić do ZUS z wnioskiem A1?
Inny zaś pracownik z kolei wyjeżdża na audyty do naszych dostawców. Tutaj także rodzi się pytanie czy taki wyjazd należy traktować jak delegację delegacja czy też oddelegowanie?

Odpowiedź:

w odpowiedzi na zadane pytanie wyjaśniam, że w przepisach nie znajdziemy jednoznacznej definicji oddelegowania. Z delegacją (podróżą służbową) mamy natomiast do czynienia w przypadku wykonywania przez pracownika na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza siedzibą pracodawcy (stałym miejscem pracy).

Przyjmuje się, że delegacja (podróż służbowa) ma charakter incydentalny. Z kolei oddelegowanie obejmuje stałe, trwałe świadczenie pracy w innym miejscu. W przypadku pracownika, który stale pracuje częściowo w Polsce, a częściowo w Niemczech można mówić właśnie o takim oddelegowaniu. Jest to przypadek świadczenia pracy w dwóch państwach członkowskich i w takim wypadku wydaje się stosowne zaświadczenie A1.

Z kolei w przypadku pracownika wyjeżdżającego raz na jakiś czas na owe audyty raczej mamy do czynienia z podróżą służbową – nie jest to stałe wykonywanie tych obowiązków, a jedynie raz na jakiś czasu. Podobnie rozpatrywać należy przypadek wyjazdów poza Unię Europejską np. Chiny) w okolicznościach nietrwałego (niestałego) świadczenia pracy.

Facebook
fb-share-icon
LinkedIn
Share
Posted in Bez kategoriiTagged delegacja, oddelegowanie, podróż służbowa, ZUS A1

Nawigacja wpisu

Minimalne wynagrodzenie a pracownik tymczasowy
Obciążanie pracowników kosztami powierzonej im odzieży roboczej

Related Post

  • Zapis w umowie o pracę dotyczący premii uznaniowej
  • Wniosek o urlop rodzicielski
  • Czym jest czterobrygadówka?
  • Brak statusu zakładu pracy chronionej, a zatrudnienie osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności
  • Jakie oznaczenia powinny znaleźć się w grafiku czasu pracy?
  • Obowiązki pracodawcy związane z nową dyrektywą unijną o sygnalistach
  • Ponowne zatrudnienie a okres wypowiedzenia
  • Badanie trzeźwości pracowników – nowe rozwiązania
  • Przerwa obiadowa w pracy

Ostatnie wpisy

  • Zapis w umowie o pracę dotyczący premii uznaniowej
  • Wniosek o urlop rodzicielski
  • Czym jest czterobrygadówka?
  • Brak statusu zakładu pracy chronionej, a zatrudnienie osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności
  • Jakie oznaczenia powinny znaleźć się w grafiku czasu pracy?

Archiwa

  • listopad 2023
  • październik 2022
  • maj 2022
  • styczeń 2022
  • listopad 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • wrzesień 2018
  • sierpień 2018
  • czerwiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • luty 2018
Theme Design & Developed By OpenSumo