Pytanie:
Czy polskie prawo reguluje kwestie pracy zdalnej (pracy z domu)?
Odpowiedź:
Pojęcie Home Office, czyli świadczenia pracy w domu nie istnieje w polskim prawie pracy, jego założenia mogą zostać natomiast wdrożone pod pojęciem telepracy (pojęcia występującego w Kodeksie pracy) przy uwzględnieniu warunków koniecznych – porozumienia ze związkami oraz zawarcia porozumień zmieniających z obecnymi pracownikami (tudzież określenia warunków telepracy w umowach zawieranych z nowymi pracownikami).
Jak już zostało wspomniane brak regulacji w tym zakresie pozostawia pewną swobodę pracodawcy, jednak dla uzyskania przejrzystości funkcjonowania relacji pracodawca-pracownik zaleca się, żeby kwestię tę regulować w dosyć ścisły sposób. Dobrym rozwiązaniem wydaje się w tej sytuacji zastosowanie analogicznych do telepracy warunków wdrażania tej formy pracy. Stworzenie „regulaminu” w tym zakresie jest bardzo istotne dla zachowania transparentności działań pracodawcy (może pomóc w uniknięciu zarzutu nierównego traktowania np. w zakresie dostępu do tej formy zatrudnienia tylko dla wybranych pracowników). Zachowanie wskazanego trybu pozwala także na większą kontrolę pracownika podczas jego pracy poza zakładem np. poprzez sprecyzowanie formy potwierdzania czasu, w którym praca jest wykonywana czy samodzielności pracownika w wykonywaniu powierzonych zadań.
Wobec powyższego zastosowanie do systemu pracy potocznie nazywanego Home Office regulacji kodeksowej telepracy w celu wyklarowania reguł jej funkcjonowania wydaje się rozwiązaniem jak najbardziej racjonalnym.