Pytania:
- Od kiedy do kiedy liczony jest zakaz konkurencji?
- Kiedy należy wypłacić pierwsza ratę?
- Czy od tego wynagrodzenia liczymy ZUS i podatek?
- Do kiedy należy poinformować pracownika o wysokości rat?
- Jak należy wyliczyć to odszkodowanie? Czy premia roczna również powinna być wliczona w „przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto”?
Odpowiedzi:
Odpowiadając na zadane kolejno pytania wskazujemy:
- Zakaz konkurencji liczony jest od dnia ustania stosunku pracy.
- Pierwszą ratę należy wypłacić w pierwszym miesiącu po ustaniu stosunku pracy.
- Art. 21 ust. 1 pkt. 3 lit. d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 1509 z późn. zm.) wprost wyklucza zwolnienie od podatku dochodowego odszkodowania przyznane na podstawie przepisów o zakazie konkurencji, wobec czego od kwoty odszkodowania należy odprowadzić podatek. Natomiast zgodnie z par. 2 ust. 1 pkt. 4 Rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 1949) stanowi, iż odszkodowania wypłacone byłym pracownikom po rozwiązaniu stosunku pracy, na podstawie umowy o zakazie konkurencji, o której mowa w art. 1012 Kodeksu pracy, nie stanowią podstawy wymiary składek.
- Zgodnie z art. 3 pkt. 3 przesłanej umowy o zakazie konkurencji pracodawca jest zobowiązany do poinformowania pracownika o całkowitej kwocie odszkodowania oraz o wysokości miesięcznych rat w ciągu 10 dni roboczych od daty ustania stosunku pracy.
- Przy ustalaniu kwoty odszkodowania należy uwzględnić realne wynagrodzenie otrzymywane przez pracownika w okresie poprzedzającym ustanie stosunku pracy. Skoro pracownik zachował prawo do premii to kwota tej premii również powinna zostać uwzględniona w kwocie odszkodowania.