Pytanie:
Czy specjalista ds. BHP może dokonywać wpisów do książki zaleceń i uwag SIP? Czy można w tej sytuacji sporządzić odpowiednie pełnomocnictwo dla specjalisty ds. BHP?
Odpowiedź:
Biorąc pod uwagę treść przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r., poz. 567 z późn. zm) zobowiązującej w art. 12 do założenia zakładowej księgi zaleceń i uwag oraz oddziałowych (wydziałowych) ksiąg uwag, przeznaczonych do zapisów społecznych inspektorów pracy w związku z treścią art. 9 tej ustawy, zgodnie z którym:
„1. W razie stwierdzenia, że nie są przestrzegane przepisy, o których mowa w art. 4, społeczny inspektor pracy informuje o tym kierownika zakładu pracy oraz oddziału (wydziału), czyniąc jednocześnie stosowny zapis w księgach, o których mowa w art. 12.
2. Kierownik zakładu pracy oraz oddziału (wydziału) podejmuje decyzje w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i informuje o tym społecznego inspektora pracy.”,
stwierdzić należy, iż mimo braku regulacji dotyczącej konieczności osobistego dokonywania podpisów w tej książce przez kierownika zakładu to mając na uwadze ogólne przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy kompetencja ta powinna być wyłączną kompetencją pracodawcy (kierownika zakładu). Zgodnie z obowiązującymi przepisami to kierownik zakładu jest odpowiedzialny za stan BHP w zakładzie pracy. Uwagi i zalecenia zgłaszane mu przez społecznego inspektora pracy w książce powinny mu być znane i przez niego wnikliwie analizowane. Cytowany wyżej art. 9 ust. 2 ustawy wyraźnie wskazuje na kierownika zakładu jako osobę podejmującą decyzje w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, a więc powinien on mieć możliwość osobistego zapoznania się z treścią uwag zapisanych przez społecznego inspektora pracy tak by mieć realną możliwość podjęcia adekwatnych działań.
Przeniesienie kompetencji pracodawcy w powyższym zakresie na inną upoważnioną osobę naraża pracodawcę na brak wiedzy o zagrożeniach zgłaszanych przez społecznego inspektora pracy, a co za tym idzie na odpowiedzialność z tytułu niezapewnienia odpowiednich warunków pracy, a w konsekwencji na odpowiedzialność karną w przypadku wystąpienia ewentualnego wypadku przy pracy.
Biorąc pod uwagę powyższe sugerowanym rozwiązaniem jest osobiste monitorowanie przez pracodawcę książki zaleceń i uwag prowadzonej przez społecznego inspektora pracy.