Pytanie:
Jak wygląda kwestia konsultacji i uzgadniania z przedstawicielami pracowników/związkami zawodowymi przydziału środków ochrony indywidualnej i obuwia roboczego, a także środków higieny osobistej w świetle art. 237 11a par. 1 KP?
Odpowiedź:
Przepis art. 237 11a KP nakłada na pracodawcę obowiązek konsultacji z pracownikami lub ich przedstawicielami wszystkich działań związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, co oznacza, że ostateczną decyzję w kwestiach bhp podejmuje pracodawca. Przeprowadzanie konsultacji polega na wymianie informacji między stronami, co tym różni się od uzgodnienia, że nie musi dojść do konsensusu. Niezależnie od tego konsultacje powinny być prowadzone z poszanowaniem praw i interesów drugiej strony tak, aby dla pracodawcy nie były przykrą formalnością, a dla przedstawicieli pracowników pretekstem do generowania napięć i sporów. Zatem przydział środków ochrony indywidualnej i obuwia roboczego, a także środków higieny osobistej powinien być jedynie przedmiotem konsultacji ze Związkami Zawodowymi.
Przepisy KP nie narzucają formy, w jakiej takie konsultacje powinny się odbywać, jednak mając na uwadze obowiązek pracodawcy zapewnienia nie tylko odpowiednich warunków do ich prowadzenia, ale i tego, aby odbywały się one w godzinach pracy – uzyskanie w ramach konsultacji opinii pracowników powinno przyjąć charakter spotkań z pracodawcą, w trakcie których pracownicy lub ich przedstawiciele będą mogli przedstawiać swoje wnioski. Odbycie spotkań konsultacyjnych najlepiej potwierdzać protokołem podpisanym przez uczestników. Pozwoli to pracodawcy na wykazanie, iż zastosował się do obowiązku nałożonego niniejszym przepisem. Formę pisemną należałoby również zachować w zakresie zaproszenia przedstawicieli pracowników do konsultacji. Zabezpieczy ona pracodawcę w tych przypadkach, gdy pracownicy lub ich przedstawiciele nie podejmą konsultacji w omawianym zakresie. Jeżeli nie ma możliwości sporządzenia protokołu warto zadbać chociażby o notatkę z takiego spotkania czy też z danego zdarzenia lub o wiadomości e-mail w tym zakresie (np. kierowane do ZZ). Przepisy nie regulują również kwestii jak długo należy prowadzić takie konsultacje. Biorąc jednak pod uwagę wagę konsultowanych problemów, nie powinny one być zbyt rozciągnięte w czasie, tak aby kwestie konsultacyjne nie zdominowały wdrożenia obowiązków ciążących na pracodawcy; obu stronom – pracodawcy i pracownikom, powinno zależeć na jak najszybszym postępowaniu. W ramach prowadzonych konsultacji pracownicy mają prawo składania wniosków dotyczących konsultowanego tematu, a w szczególności w zakresie eliminowania lub ograniczania zagrożeń w środowisku pracy.