Pytanie:
Jak długo pracodawca jest zobowiązany do utrzymania w zatrudnieniu pracownika, który został ujęty we wniosku o dofinansowanie do wynagrodzenia z powodu COVID-19?
Odpowiedź:
Pracodawca obowiązany jest do utrzymania zatrudnienia pracowników objętych wnioskiem jedynie w okresie dofinansowania. Wynika to z art. 73 pkt. 20 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARC-CoV-2, czyli tzw. tarczy 2.0.
Na mocy powołanego przepisu dokonano zmiany w art. 15g ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych zasadach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, zmianie uległ m.in. ust. 17 tego artykułu, który ma obecnie brzmienie:
„17. Do wypłaty i rozliczania świadczeń, o których mowa w ust. 1, oraz środków, o których mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio przepisy art. 7–16 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy, z wyjątkiem art. 8 ust. 3 pkt 8 oraz art. 13 pkt 2 tej ustawy, oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy.”
Zgodnie z wspomnianym art. 13 pkt. 2 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy, pracodawca był zobowiązany do utrzymania zatrudnienia w okresie pobierania przez pracownika dofinansowania oraz w okresie przypadającym bezpośrednio po okresie pobierania świadczeń. Obecnie należy utrzymać zatrudnienie jedynie w okresie wskazanym we wniosku.
Zatem na mocy art. 15g ust. 17 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. zmienionego mocą art. 73 pkt. 20 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, konieczne jest jedynie utrzymanie zatrudnienia w okresie wskazanym we wniosku.