Pytanie:
Pracownica (który świadczy pracę po powrocie z urlopu macierzyńskiego) twierdzi, że nie może ze względu na stwierdzoną alergię świadczyć pracy na uprzednio zajmowanym stanowisku. Inne stanowiska pracy w zakładzie pracodawcy są zajęte. Czy możliwe jest powierzenie pracy tej pracownicy w innej lokalizacji zakładu pracy? Dodatkowo pracownica wnioskuje o wykonywanie pracy w godzinach 7:00-15:00.
Odpowiedź:
Jeśli pracownica nie przedstawiła pracodawcy zaświadczenia lekarskiego wskazującego na brak zdolności do wykonywania pracy na dotychczasowym stanowisku, pracodawca nie ma obecnie obowiązku przeniesienia pracownicy do pracy na innym stanowisku (nie związanym z narażeniem na kontakt z czynnikami powodującymi alergię). Sugerowanym rozwiązaniem zaistniałej sytuacji jest skierowanie pracownicy w pierwszej kolejności na badania mające potwierdzić zdolność (lub jej brak) do wykonywania pracy na dotychczasowym stanowisku ze względu na zgłaszane przez pracownicę dolegliwości zdrowotne. W przypadku przedstawienia zaświadczenia lekarskiego stwierdzającego brak zdolności do świadczenia pracy na dotychczasowym stanowisku, w zależności od woli stron i istniejących możliwości, pozostanie powierzenie pracownicy innej pracy (w związku z brakiem wolnych etatów w dotychczasowej lokalizacji zakładu pracy pracodawcy pozostaje ewentualna propozycja świadczenia pracy w innej lokalizacji) lub ostatecznie rozwiązanie stosunku pracy.
Odnosząc się natomiast do kwestii obniżenia wymiaru czasu pracy po powrocie z urlopu macierzyńskiego wskazuję, iż obniżenie to jest poprzedzane wnioskiem pracownicy w tym zakresie, które winna złożyć na 21 dni przed planowanym rozpoczęciem wykonywania pracy w obniżonym wymiarze. Dopiero wówczas (jeśli pracownica spełniła wskazane w art. 186 (7) par. 2 Kodeksu pracy przesłanki), pracodawca ma obowiązek uwzględnić wniosek pracownika.